Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/fama/public_html/serwisjurajski.pl/templates/blue3/functions.php on line 199

Rozpad Komunikacji Międzygminnej

Stało się! Radni olkuscy zdecydowali o wystąpieniu Olkusza ze Związku Komunalnego Gmin Komunikacja Międzygminna". Stosowną uchwałę podjęto podczas obradującej 31 maja br. XVII sesji Rady Miejskiej w Olkuszu. Powyższa decyzja oznacza, że do 31 grudnia br. Gmina Olkusz znajdzie się poza dotychczasowa strukturą ZKG, zrzeszającą Bolesław Bukowno, Klucze i Olkusz. Wystąpienie Olkusza z ZKG „Komunikacja Międzygminna” przywraca jednostce prawa do samodzielnego organizowania publicznego transportu zbiorowego, a tym samym możliwość pełnej kontroli wydatkowania pieniędzy publicznych oraz faktyczny wpływ na jakość usług.

Rzecznik prasowy Miasta i Gminy Olkusz Michał Latos wyjaśnił, że teraz olkuski samorząd przystępuje do prac nad organizowaniem transportu zbiorowego na terenie miasta oraz sołectw. W przesłanym mediom komunikacie czytamy między innymi: „Wykonane analizy dowodzą, że dzięki tej decyzji komunikacja miejska będzie nawet o 1 mln złotych rocznie tańsza, zachowując jednocześnie przynajmniej obecną jakość usług. Oczekiwane oszczędności nie były jedynym argumentem, który przekonał radnych do zagłosowania „za” opuszczeniem Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna”. Od dłuższego czasu władze Olkusza podnosiły problem niewystarczającego zaangażowania zarządu Związku w kwestie dotyczące mieszkańców Miasta i Gminy Olkusz. W ostatnich miesiącach Gmina Olkusz, mimo wyrażonego sprzeciwu i apelu o wypracowanie zadowalającego wszystkie strony kompromisu, głosami przedstawicieli: Bolesławia, Klucz oraz Bukowna, została zmuszona do zwiększenia dopłat na rzecz Związku. W blisko dwudziestoletniej historii Związku nie zdarzyło się, aby głos którejkolwiek z gmin został w podobny sposób zlekceważony. Ponadto, w Zarządzie ZKG „KM” swoich reprezentantów mają mieszkańcy Klucz oraz Bukowna, a mieszkańcom Gminy Olkusz tego prawa odmówiono. Biorąc pod uwagę fakt, że przewodniczącym Komisji Rewizyjnej jest reprezentant Bolesławia, okazuje się, że tylko Gmina Olkusz nie ma swojej reprezentacji w najważniejszych strukturach administracyjnych Związku. Ten niesprawiedliwy dla mieszkańców Gminy Olkusz układ znalazł swoje… przełożenie w nowej taryfie biletowej zaproponowanej przez Zarząd ZKG „KM”.

AUTOBUS

Zakładała ona, że mieszkańcy terenów wiejskich Gminy Olkusz będą mieli o 50% droższe bilety niż mieszkańcy pozostałych gmin i miasta Olkusza.

- Nie możemy pozwalać na to, aby mieszkańcy Miasta i Gminy Olkusz, w największym stopniu finansujący komunikację w ramach Związku, mieli najmniejszy wpływ na jej funkcjonowanie. Najpierw pozostałe gminy odmawiają Gminie Olkusz prawa decydowania o własnym budżecie, podnosząc nam wysokość wpłaty o 400 tys. zł, a następnie odmawia się nam wskazania własnego przedstawiciela do Zarządu, mimo, że pozostałe gminy swoich przedstawicieli na najwyższych stanowiskach ZKG „KM” mają, aby w końcu proponować taryfę biletową niekorzystną dla mieszkańców sołectw Gminy Olkusz. Niestety, obecne zapisy statutu dają takie prawo pozostałym gminom, które nie muszą liczyć się z naszym głosem. Nie mogę godzić się na to, aby nasza rola ograniczała się wyłącznie do finansowania Związku, bez prawa do decydowania, na co te pieniądze są przeznaczane – mówi burmistrz Roman Piaśnik.

Co dalej z komunikacją miejską w Olkuszu?

Organizowana przez Gminę Olkusz komunikacja miejska będzie funkcjonować bez zakłóceń, a mieszkańcy nie muszą obawiać się pogorszenia jakości usług. Zostanie utrzymana obecna liczba kursów. Planowana jest jednak ich optymalizacja poprzez maksymalne ograniczenie pustych przejazdów oraz dostosowanie wielkości pojazdów do obciążenia linii. Bilety nie będą droższe, a wszystkie obecnie obowiązujące zniżki zostaną zachowane. Już teraz trwają rozmowy dotyczące rozszerzenia pakietu zniżek, m.in. dla posiadaczy Karty Seniora i Karty Dużej Rodziny.

- Gwarantuję wszystkim pasażerom, że jedyne zmiany w komunikacji miejskiej, jakie odczują, będą zmianami na korzyść. Nie zamierzam likwidować komunikacji, co jest absurdalnym argumentem osób, którym obecne nadużycia wobec Gminy Olkusz nie przeszkadzają. Konieczne jest wprowadzenie pełnej jawności jej organizacji, optymalizacji kursów i likwidacji zbędnych kosztów oraz przerostu zatrudnienia. Występując ze Związku przywracamy Gminie Olkusz prawo do samodzielnego decydowania o wprowadzaniu kolejnych zniżek, bez konieczności pytania o zgodę pozostałych gmin. Chcę jednak z nimi współpracować, aby utrzymać obecne kursy międzygminne. Jestem otwarty na propozycje i wierzę, że będzie wola wypracowania optymalnych rozwiązań. Dotychczas koszt przewozów międzygminnych nie był sprawiedliwy dla wszystkich i to również ma szansę się zmienić – komentuje burmistrz.Trwają analizy różnych wariantów organizacji transportu publicznego przez Gminę Olkusz.

Możliwe jest np. utworzenie biura, które zajmie się wyłącznie kwestiami dotyczącymi publicznego transportu zbiorowego na terenie Miasta i Gminy Olkusz. Z uwagi na fakt, że obecni pracownicy Urzędu będą mogli zająć się obsługą administracyjną, w tym prawną oraz dotyczącą kwestii zamówień publicznych, przewidywane są znaczne oszczędności w kosztach stałych funkcjonowania komunikacji – przede wszystkim w wynagrodzeniach pracowników. Dotychczas ponad 60% tych kosztów finansowane było z budżetu Gminy Olkusz.

Najważniejszym zadaniem będzie wybór operatora lub operatorów poszczególnych kursów, jednak będzie to możliwe po stworzeniu podstawowych struktur organizacyjnych komunikacji miejskiej w Urzędzie. Prace już trwają, dlatego dalsze kroki powinny zostać podjęte niebawem. Do rozwiązania pozostanie także kwestia placu przy Supersamie, który stanowi majątek ZKG „KM” i do którego – zgodnie z obecnymi zapisami w statucie – Gmina Olkusz nie ma praw. Jest to jednak punkt statutu Związku kwestionowany pod względem zgodności z aktualnie obowiązującym przepisami wyższego rzędu.

Stało się to, co stać się musiało. Rozpadła się spółka założona przez cztery jednostki samorządu terytorialnego, w której Olkusz z 64,38 % udziałami w spółce dysponuje nieadekwatną siłą i wpływem. Owego trudnego postanowienia należało się spodziewać, gdyż od kilku miesięcy wokół ZKG „Komunikacja Międzygminna” trwał swoisty pat. Blokowany ze wszech stron burmistrz Roman Piaśnik podjął w zaistniałej sytuacji jedyna możliwą decyzję. Wsparcie otrzymał od Rady Miejskiej. Tym samym stara, skostniała struktura dopełniła żywota. Trzeba stworzyć nową, dostosowaną do bieżących potrzeb i wyzwań. Kto na tej operacji zyska, kto straci? Ostateczny rachunek wystawią klienci komunikacji zbiorowej.

JERZY NAGAWIECKI

 

 

 

Redakcja
Author: RedakcjaEmail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informacja o autorze: