na strone telefony poziom

 

Burmistrz Olkusza interweniuje w sprawie Krwawej Środy

Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz Roman Piaśnik podjął interwencję w sprawie błędów merytorycznych na stronach internetowych i wydawnictwach United States Holocaust Memorial Museum oraz Yad Vashem The Holocaust Martyrs' and Heroes' Remembrance Authority. W obydwu przypadkach dotyczą one Krwawej Środy w Olkuszu. Poniżej treść pism skierowanych do wydawnictw United States Holocaust Memorial Museum oraz Yad Vashem The Holocaust Martyrs' and Heroes' Remembrance Authority.

"Szanowni Państwo,

Z przykrością stwierdzam, że w opracowanej przez Państwa “Encyklopedii Obozów i Gett: 1933-1945” (The United States Holocaust Memorial Museum Encyclopedia of Camps and Ghettos: 1933-1945), która została wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Indiana w USA w 2009 i 2012 roku, znajdują się błędy rzeczowe.

W haśle „Olkusz” zostało napisane: „A German policeman was murdered by an unknown assailant on July 16, 1940. In reprisal 20 Jews were publicly executed. On July 31, 1940, "Bloody Wednesday," Jews were forced to lie on the ground for hours and were beaten...” W tej informacji są dwa poważne błędy rzeczowe.

1.Wynika z niej, jakoby Żydzi byli jedynymi ofiarami „Krwawej Środy” w Olkuszu 31 lipca 1940 roku. Tymczasem nie jest to prawdą. Podczas „Krwawej Środy” w Olkuszu byli prześladowani wszyscy mieszkańcy Olkusza, zarówno Polacy, jak i Żydzi (mężczyźni w wieku od 15 do 55 lat). O tym bezspornym fakcie świadczą relacje bezpośrednich uczestników tych tragicznych wydarzeń, jak i wszelkie opracowania naukowe.

2.W notatce stwierdza się, że w ramach represji za zabicie niemieckiego policjanta, 20 Żydów zostało publicznie rozstrzelanych. To nieprawda. W dniu 16 lipca 1940 roku, w ramach represji za zabicie niemieckiego policjanta zostało rozstrzelanych 20 Polaków, w tym pięciu mieszkańców Olkusza. Lista ofiar jest doskonale znana i dostępna w opracowaniach historycznych. Zwracamy się z prośbą o poprawienie tych błędów w następnych wydaniach „Encyclopedia of Camps and Ghettos: 1933-1945”.

Poza tym, muszę zauważyć, że podobne błędy rzeczowe znajdują się na Państwa stronie internetowej. W podpisie fotografii zatytułowanej „German police stand guard over Jewish hostages assembled on the old market square of Olkusz during a reprisal action.” (https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1079173) znajduje się błąd rzeczowy.

Fotografia przedstawia wydarzenia „Krwawej Środy” 31 lipca 1940 roku, podczas których represjonowani byli wszyscy mieszkańcy Olkusza, zarówno Polacy, jak i Żydzi. Zwracam się z prośbą o zmianę tytułu oraz podpisu fotografii na: „German police stand guard over Polish and Jewish hostages assembled on the old market square of Olkusz during a reprisal action.”

Kolejny błąd rzeczowy znajduje się w Historii zdarzeń (Event History). Czytamy tam: "Bloody Wednesday" was the reprisal action in Olkusz initiated by German police units in response to the shooting of the German police officer Ernest Kaddatz by an unknown assailant on July 16, 1940. On the night of July 30, 1940, SD and police units converged on the city of Olkusz and systematically rounded-up all Jewish males in the city aged roughly from 14 to 55 years old. Those arrested were collected at three points in the city: on the Czarna Gora green, at the local power plant, and in the old market square. They were made to lie face down for hours with their hands tied behind their backs and were beaten mercilessly by the arresting Germans until around 3 p.m. when they were all released, with the exception of 21 Jewish men who were publicly executed. According to Ernst Klee, units of the Wehrmacht also participated in the reprisal. However, no German regular army soldiers appear in any of the photographs held by the Museum.” Zwracamy się o poprawienie dwóch  fragmentów tekstu na zgodne z faktami i prawdą historyczną.

1.Fragment „On the night of July 30, 1940, SD and police units converged on the city of Olkusz and systematically rounded-up all Jewish males in the city aged roughly from 14 to 55 years old” proponujemy zamienić na „On the night of July 30, 1940, SD and police units converged on the city of Olkusz and systematically rounded-up all Inhabitants of Olkusz, Poles and Jews aged roughly from 15 to 55 years old”.

2. Niezgodny z prawdą jest kolejny fragment tekstu „…when they were all released, with the exception of 21 Jewish men who were publicly executed”. W dniu 31 lipca 1940 roku nie było w Olkuszu żadnej publicznej egzekucji 21 Żydów. Taka publiczna egzekucja miała miejsce 16 lipca 1940 roku, kiedy w ramach represji za zabicie niemieckiego policjanta zostało rozstrzelanych 20 Polaków, w tym pięciu mieszkańców Olkusza (wśród ofiar nie było Żydów). Lista ofiar jest doskonale znana i dostępna w opracowaniach historycznych. Dlatego proponuję wykreślenie tego fragmentu i po zdaniu „Bloody Wednesday" was the reprisal action in Olkusz initiated by German police units in response to the shooting of the German police officer Ernest Kaddatz by an unknown assailant on July 16, 1940” dopisanie zdania „16 lipca 1940 roku, w ramach represji za zabicie niemieckiego policjanta, zostało rozstrzelanych 20 Polaków, w tym pięciu mieszkańców Olkusza.”

Pragnę zauważyć, że prawdziwa wersja tych wydarzeń znajduje się w opisie fotografii na Państwa stronie internetowej. „German soldiers lead blindfolded Polish hostages to an execution site. Olkusz, Poland, July 16, 1940.” (https://www.ushmm.org/wlc/en/media_ph.php?ModuleId=0&MediaId=787)

Podobny, jak wcześniej wskazany błąd rzeczowy znajduje się Historii zdarzeń (Event History) fotografii. „Two Jewish refugee children in their cell in the Pristina prison, where they were detained with their families by the Italians for eight months.” (https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1086702)

W załączniku przesyłam skany wybranych opracowań naukowych, które przedstawiają prawdziwy opis tych tragicznych wydarzeń. Zwracam się, w imię prawdy historycznej i szacunku dla ofiar, o bezzwłoczne poprawienie wskazanych błędów rzeczowych na Państwa stronie internetowej oraz poprawienie błędów w kolejnych wydaniach „Encyclopedia of Camps and Ghettos: 1933-1945”.

Z poważaniem

Roman Piaśnik

Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz

Szanowni Państwo,

Zwracam się z uprzejmą prośbą o uzupełnienie informacji, jaka znajduje się w opisie fotografii  „Yad Vashem Photo Archives 4613/903”

http://www.yadvashem.org/holocaust/this-month/july/1940-2

Z opisu wynika, że podczas „Krwawej środy” 31 lipca 1940 roku w Olkuszu byli prześladowani tylko Żydzi. Tymczasem nie jest to prawda. Podczas „Krwawej Środy” w Olkuszu byli prześladowani wszyscy mieszkańcy Olkusza, zarówno Polacy, jak i Żydzi (mężczyźni w wieku od 15 do 55 lat). O tym bezspornym fakcie świadczą relacje bezpośrednich uczestników tych tragicznych wydarzeń, jak i wszelkie opracowania naukowe. Zgodny z prawdą historyczną opis tych wydarzeń został przedstawiony na tablicy wystawy opracowanej przez Yad Vashem. http://www.yadvashem.org/yv/en/exhibitions/through-the-lens/olkusz.asp

W ten opis wkradła się tylko jedna nieścisłość. Jedna z ofiar „Krwawej Środy” pan Tadeusz Lupa nie był Żydem, lecz Polakiem. Z góry dziękujemy za uzupełnienie informacji.

Z poważaniem

Roman Piaśnik

Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz"

UMiG Olkusz

Redakcja
Author: RedakcjaEmail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informacja o autorze: